Passagier komt om tijdens extreme turbulentie in vliegtuig
In de VS is vorige week iemand in een vliegtuig om het leven gekomen als gevolg van hevige turbulentie. Dat meldt CNN op zijn site.Het gebeurde in een privévliegtuig dat vrijdagmiddag onderweg was van New-Hampshire in het noordoosten naar Leesburg in Virginia, net ten westen van Washington DC. Onderweg kwam het vliegtuig in hevige turbulentie terecht. Het slachtoffer liep daarbij ‘fatale verwondingen’ op, zo deelden de autoriteiten mee. Meer werd niet bekend gemaakt. Er waren 3 passagiers en 2 bemanningsleden aan boord.
Eerder in de week al raakten mensen gewond toen een vliegtuig van Lufthansa, onderweg van Texas naar Duitsland, boven de VS in heftige turbulentie terechtkwam. Het vliegtuig wist veilig te landen, maar 7 passagiers moesten naar een ziekenhuis worden overgebracht.
Achtbaan
Een passagier aan boord van het vliegtuig beschreef de gebeurtenissen alsof ze in een achtbaan terecht waren gekomen. ‘We maakten een vrije val van 5 seconden, alsof we van de top van een achtbaan naar beneden vielen. Borden en glazen sloegen tegen de bovenkant van het vliegtuig aan, er vloog vanalles in het rond’. Even daarvoor was het vliegtuig plotseling een paar honderd meter gestegen. Het gebeurde allemaal onverwacht.
In december raakten ook minstens 36 mensen aan boord van een vlucht van Hawaiian Airlines gewond, toen het vliegtuig waarin zij zaten in een gebied met extreme turbulentie terechtkwam. Twintig passagiers moesten uiteindelijk naar de eerst hulp.
In de VS veel turbulentie
Uit onderzoek blijkt dat in de Verenigde Staten, waar bijzonder veel gevlogen wordt, jaarlijks ongeveer 65.000 vluchten in min of meer hevige en zo’n 5.500 vluchten zelfs in extreme turbulentie terechtkomen. Het kost de luchtvaartmaatschappijen ieder jaar tot in totaal ongeveer een half miljard dollar aan extra geld, door vertragingen, verwondingen aan boord en schade aan vooral het interieur van de vliegtuigen.
De vervelendste vorm van turbulentie is de ‘Clear Air Turbulence (CAT)’ die onder heldere omstandigheden optreedt en die je niet meteen aan ziet komen. In een derde van de gevallen, waar turbulentie de oorzaak was van ongevallen in het vliegtuig, trad de turbulentie op zonder dat ervoor gewaarschuwd was.
‘Clear Air Turbulence’ neemt toe
De verwachting is dat Clear Air Turbulence in de periode tussen 2050 en 2080 flink zal toenemen, waarbij het zwaarste type turbulentie het sterkst in opkomst zal zijn. Tijdens een typische trans-Atlantische vlucht krijgt een vliegtuig nu ongeveer 10 minuten met (meestal relatief lichte) turbulentie te maken. In de toekomst kan die tijd verdubbelen of misschien wel verdrievoudigen, denken deskundigen. Klimaatverandering is hiervan de oorzaak.
In principe wordt vliegen er niet minder veilig door, is de verwachting. De vliegtuigen kunnen er tegen. Wel is het belangrijk om aan boord tijdens de vlucht de gordels om te houden, om ongelukken te voorkomen. Vooral het cabinepersoneel is kwetsbaar. Bij gewonden gaat het nu in 80 procent van de gevallen om cabinepersoneel. De luchtvaartsector neemt het probleem serieus en onderzoekt hoe de procedures aan boord van vliegtuigen zo kunnen worden aangepast dat de kans op verwondingen door turbulentie zo klein mogelijk is. Zeker als er onweer in de buurt is, maar ook als vliegtuigen hoog in de lucht met de straalstroom in aanraking komen, is het echter heel verstandig om de gordels om te houden.