25 Jaar in het weer: een simpel weerbericht bood vele kansen
Toen ik 7 jaar oud was, wist ik al dat ik weerman wilde worden. Vandaag, op de kop af 25 jaar geleden, was het zover.Het was eigenaar Harry Otten van Meteo Consult zelf die, die maandag 17 augustus op mijn eerste werkdag de deur van het pand in Wageningen voor me open hield. Later die dag ondertekende ik mijn contract, nog bij hem op de kamer. Een grote wens was in vervulling gegaan; eindelijk mocht ik me meteoroloog noemen. Mediameteoroloog heette het, want ik ging in het mediateam aan de slag. Vertellen over het weer, in woord en geschrift.
Pionier
Meteo Consult was op dat gebied in die tijd nog een pionier. Het KNMI was er natuurlijk en we hadden weermannen als Hans de Jong en Jan Pelleboer gehad, die het communiceren over het weer duidelijk al gepopulariseerd hadden. Jan Visser, Jan Versteegt en Piet Paulusma waren in hun voetsporen getreden. En Meteo Consult als weerberdrijf.
Het ging meteen hard. We deden in die tijd weerpraatjes op Sky Radio, Radio 538 en Radio 1 en vanaf 2000 ook op BNR Nieuwsradio. Het AD was klant, waarvoor we op dinsdag en vrijdag de toen unieke kleurenweerkaart maakten, en we schreven de weerberichten in alle Wegenerkranten, de NRC, de Volkskrant en het RD. En via System TV waren we ook in het buitenland actief, met kleurenweerkaarten voor onder meer het Franse TV5. Reinier van den Berg en Margot Ribberink hadden een dagtaak aan het presenteren bij RTL.
Teamleider
Vanaf het jaar 2000 kreeg ik de functie van ‘trekker van het mediateam’, later coördinator genoemd en uiteindelijk teamleider. Zo tussen 2002 en 2010 waren de gouden jaren. Meteo Consult had in Wageningen, behalve de drie radiostudio’s ook een tv-studio gebouwd. En niet voor niets: het aantal gepresenteerde weerberichten voor de camera steeg snel. Op het hoogtepunt bestond het team uit 14 mensen en hadden we zes verschillende diensten, voor radio en tv. Bij de tv-studio was het vaak dringen geblazen, zoveel presentaties moesten er worden gedaan. Er is zelfs nog even over een tweede studio nagedacht.
Behalve met het geven van weerpresentaties op radio en tv en het schrijven in de kranten, waren we ook op andere terreinen actief. Zo begonnen we in 1999 om van Weer.nl één van de eerste weerplatforms van Nederland te maken, met plaatsverwachtingen, een radar en weerverhalen. Die radar had toen nog een vertraging van anderhalf uur, omdat live-radarbeelden in die tijd niet gratis beschikbaar gesteld mochten worden. Toen Buienradar die markt later openbrak, evolueerde de situatie geleidelijk naar hoe die nu is.
Weercursussen en workshops
Een ander speerpunt was het geven van weercursussen en workshops. Je kon het zo gek niet bedenken, of we hadden er wel een programma voor. Het toetje was steevast een rondleiding door de weerkamer en de tv- en radiostudio’s. En daar hebben we wat mensen langs zien komen! Het was leuk, zo kreeg je volop contact met de mensen voor wie je werkte. Ze gingen altijd met een brede lach op het gezicht weer naar huis.
Ook de open dagen voor weergeïnteresseerden, die we eens in de zoveel jaar hielden, bleken een schot in de roos. Ze werden steeds drukker, totdat we een rem op het aantal deelnemers moesten zetten. Met behulp van inventieve schema’s konden we, voor hetzelfde programma, meerdere groepen na elkaar laten komen, die deels overlapten. Zo slaagden we erin het aantal deelnemers en zo groot mogelijk, maar ook overzichtelijk houden.
Unieke sfeer
De sfeer in het bedrijf was uniek. Iedereen deed mee en je deed eigenlijk nooit vergeefs een beroep op een collega om een extra stapje te zetten. Terwijl er wel keihard werd gewerkt. Het was dan ook geen wonder dat het bedrijf groeide en bloeide, in Nederland en ver daarbuiten. Werkten er toen ik begon rond 50 mensen, omstreeks 2015 waren dat er enkele honderden, verdeeld over locaties in 8 verschillende landen. Het was hard gegaan.
Het was de tijd waarin Harry Otten afstand deed van zijn aandelen en het bedrijf in internationale handen kwam. De pioniersfase was voorbij en er veranderde veel. Zelf werd ik internationaal manager van het mediadeel van de weerkamer, waarin ongeveer 90 mensen geheel of gedeeltelijk werkzaam waren. Het betekende veel reizen en kennis maken met de teams en klanten in landen als Duitsland, Frankrijk, België, Spanje en Engeland. Het helpen opzetten van de weerservice voor de BBC was daarbij een uitdagende klus.
Talpa Network
In 2019 deed zich de kans voor om met het Nederlandse mediateam naar Talpa Network in Hilversum over te stappen. Eind dat jaar op 1 december was het zover en sindsdien opereert het team van Weer.nl vanuit Hilversum, nog steeds op tv, radio en via de site: Weer.nl. Met 9 personen (3 freelancers en 6 vaste krachten) is het team niet meer zo groot als tijdens de hoogtijdagen, maar een deel van de sfeer van toen hangt er nog steeds. Veel andere teamleden van weleer zijn nu ook nog in het weer actief, onder andere bij Buienradar, Weerplaza en bij Weerexperts, waarin diverse freelancers samenwerken.
Tja, en wat kan ik verder nog over de afgelopen 25 jaar vertellen? Nou, bijvoorbeeld dat het voor mij (als winterkind) interessantste weer zich toch wel in maart (de koude nacht van 3 op 4 maart) en november 2005 (de sneeuw van 25 november), december 2010 (de sneeuwmaand), februari 2012 en 2021 (twee prachtige winterperioden) en op 5 juli van dit jaar (Poly) voordeed. Het saaiste weer was er meestal in de novembermaand en het grootste gemis van de laatste 25 jaar is de Elfstedentocht geweest. Het zorgelijkst vind ik de snelle opwarming van de aarde en het feit dat we niet in staat zijn er iets aan te doen en mijn grootste misser was de winterverwachting voor de winter van 2022, die er helemaal naast zat. De mooiste aanloop was misschien wel die naar sneeuwstorm Darcy in februari 2021.
Nog wat langer
Al met al is het een mooie periode geweest en is dit verhaal geschreven door een tevreden mens die in zijn vakgebied eigenlijk niet heel veel meer te wensen heeft. Het is ongelooflijk om te zien hoeveel kansen een simpel weerbericht mij heeft geboden. Wel hoop ik dat ik dit mooie werk nog een aantal jaren langer kan doen, op welke manier dan ook.