Kiezen wij echt altijd dezelfde weerfotografen?
Af en toe wordt er wel eens geklaagd dat weerbedrijven, waaronder wij, altijd foto’s van dezelfde fotografen gebruiken. Is dat eigenlijk waar? We hielden het gewoon eens een tijdje voor je bij.Al sinds jaar en dag worden er in vrijwel alle weerberichten op tv foto’s gebruikt. Iedereen kan die foto’s insturen, en heel veel mensen doen dat ook. Elke dag krijgen we hónderden foto’s binnen op foto@weer.nl. Sommige mensen sturen heel af en toe een foto in. Andere fotografen sturen dagelijks, soms zelfs meerdere keren per dag, meerdere foto’s naar ons op. Veel weerfotografen zijn echte weerfans, en trekken er dagelijks op uit om de mooiste plaatjes te schieten.
11 of 12 per dag
Weerfoto’s zijn voor ons onmisbaar. Uiteraard om het verhaal van de dag te vertellen in de dagelijkse uitzendingen op SBS6. Maar het gaat verder dan tv alleen. Ook op onze website worden elke dag diverse foto’s gebruikt. Voor artikelen, voor het weerbericht, en voor bijvoorbeeld de kopfoto op de homepage - die laatste twee worden elke dag minstens een keer ververst. Daarnaast hebben we nog onze social media-accounts waar ook foto’s in verschijnen. Zo publiceren we alles bij elkaar gemiddeld 11 a 12 foto’s per dag. Daarnaast gaan er elke dag foto’s naar ons archief, om later nog eens opnieuw te kunnen gebruiken.
We zochten het uit
Voor fotografen is het natuurlijk het leukst om hun eigen foto op televisie terug te zien. Verschillende mensen hebben er een ware sport van gemaakt. Dus ja, natuurlijk zijn er daardoor bekende namen in weerfotografenland. Maar is het nu echt waar dat je geen enkele kans maakt als je geen ‘bekende’ naam hebt? Of dat we een voorkeur hebben voor bepaalde fotografen? We hebben eens uitgezocht. Een maand lang, tussen 24 april en 24 mei, deden we een onderzoekje waarbij we gewoon elke dag hebben genoteerd van wie we een foto hebben gebruikt, en waarvoor.
De belangrijkste resultaten op een rij
* In een maand tijd hebben we in totaal 346 verschillende foto’s gebruikt. Die 346 foto’s zijn gemaakt door 99 verschillende fotografen.
* Kijk je alleen naar de tv-weerberichten: daarvoor hebben we in die maand 145 verschillende foto’s gebruikt, gemaakt door 64 verschillende fotografen.
* De eerste 20 namen op de (totaal)lijst hebben samen bijna 60% van alle foto’s geleverd.
* Er zijn 9 fotografen die meer dan 10 keer in de lijst staan.
* Voor tv geldt: er zijn 6 fotografen die meer dan 5 keer in de lijst staan, er is er maar 1 die boven de 10 komt.
* Er zijn 60 fotografen die maar 1 of 2 keer in de lijst voorkomen.
Dus ja, diverse fotografen komen vaker aan de beurt. Die 60% door de bovenste 20 namen: dat is best veel. Anderzijds: dat de toppers de toppers zijn, is ook niet zo verwonderlijk: dit zijn mensen die of heel vaak en veel foto’s sturen, en/of hele goede kwaliteit leveren, en/of er altijd vroeg bij zijn (waarom dat handig is, leggen we verderop uit).
Usual suspects?
Toch durven we best te beweren dat we helemaal niet ‘altijd dezelfde’ fotografen kiezen. Zeker als je naar de tv-weerberichten kijkt, daar is de variatie zelfs een stuk groter dan over de hele linie genomen. Wat we ook zien, is dat de ‘klachten’ niet altijd terecht zijn. Zeker, ook bij ons komen sommige bekende namen vaak voor. Maar andere zogenoemde usual suspects staan bij ons veel lager in de lijst dan je misschien zou denken. En weer andere namen, die eigenlijk helemaal niet genoemd worden als men ons van eenkennigheid beschuldigt, scoren bij ons juist veel beter.
Wat maakt een usual suspect?
Kortom: zo dramatisch als soms beweerd wordt, blijkt het toch niet te zijn. Kansloos is in elk geval niemand, want ook wij houden van variatie. Wat iemand een usual suspect maakt, heeft te maken met de manier waarop wij ons werk doen. Zo zijn er grofweg 3 dingen die de keuze voor een bepaalde foto bepalen.
Kwaliteit
Een open deur, maar een weerfoto moet van goede kwaliteit zijn. Scherpte is daarbij bijvoorbeeld van groot belang. Inzoomen maakt een foto vaak korrelig. Ook diepte is belangrijk. Als je bijvoorbeeld een foto van alleen de lucht maakt, is er geen verhouding te zien en dat maakt het meteen onduidelijk waar je precies naar kijkt. Zorg dus voor een goede compositie. Wij zijn geen professionele fotografen, maar op internet is heel makkelijk te vinden wat een ‘goede’ foto zo goed maakt.
Inhoud
Voor ons is de weersverwachting uiteraard meer dan het opdreunen van feiten; het is een verhaal dat we vertellen. De foto’s die we daarbij laten zien, moeten daar dus bij passen. Een foto die goed typeert wat er die dag gebeurde bijvoorbeeld. Of juist iets bijzonders, wat alleen bij jou te zien was. Ook als je veranderingen in het weer in beeld brengt, die we in Nederland natuurlijk vaak hebben, is dat vaak geschikt voor de uitzending.
Timing
Dit is een hele praktische, maar wij werken natuurlijk dagelijks met deadlines. Om de uitzendingen op tijd in elkaar te zetten en op te kunnen nemen, moeten de presentatoren hun foto’s voor 14.00 uur hebben uitgezocht. Als je na die tijd foto’s instuurt, is de kans dat je de uitzending haalt dus kleiner. Kansloos ben je ook dan niet: we gebruiken ook regelmatig foto’s van de vorige dag. Overigens gaat het werk voor de website weer.nl en alle social kanalen altijd door, dus daarvoor wordt wel de hele dag door onze mailbox doorgeploegd.
Altijd waarde
Tot slot: of je foto nu gepubliceerd wordt of niet, weet dat het voor ons altijd nut heeft. Aan de hand van de foto’s die voortdurend binnenkomen krijgen wij namelijk ook een veel beter beeld van wat het weer doet op verschillende plekken in het land. Wij kunnen maar op één plek tegelijk zijn en ook de radar, de satelliet of de 10-minuten-waarnemingen vertellen ons niet alles. Om ook nog te kunnen zien hoe het eruit ziet, of een kleine beschrijving erbij te krijgen, is heel waardevol. Fotografen zijn ook onze ogen en (sens)oren in het hele land.
Dus we zeggen het nog maar een keer: blijf vooral insturen. Dan beloven wij dat we de inzendingen van de wat minder bekende namen met nog iets meer enthousiasme zullen bekijken.
