Foto gemaakt door John Dalhuijsen  - Zandvoort - Vlietuigen vliegen nog steeds veel minder dan voor de coronacrisis.
Foto gemaakt door John Dalhuijsen ZandvoortVlietuigen vliegen nog steeds veel minder dan voor de coronacrisis.
Nu

WMO zoekt nieuwe vliegtuigwaarnemingen

De internationale luchtvaartmaatschappijen, verenigd in de IATA, en de Wereld Meteorologische Organisatie zijn een nieuwe overeenkomst aangegaan die het verzamelen van weerwaarnemingen op de hoogte waar de vliegtuigen vliegen, regelt.

De hoop is dat meer vliegmaatschappijen meedoen, ook om zo een einde te maken aan het gemis van waarnemingen sinds uitbraak va de coronacrisis. Vanaf dat moment is het aantal vliegbewegingen drastisch gedaald en krijgt de WMO veel minder waarnemingen van vliegtuigen binnen. Dit heeft aantoonbaar invloed op de kwaliteit van de verwachtingen, zoals die door de verschillende computercentra op aarde worden uitgegeven.

Dagelijks ruim 800.000 waarnemingen

Op dit moment doen zo’n 40 luchtvaartmaatschappijen mee aan het programma. De vliegtuigen ervan produceren – onder normale omstandigheden – ruim 800.000 waarnemingen van hoge kwaliteit (maar nu dus veel minder). Als nu meer bedrijven aan het project meedoen en meer vliegtuigen worden ingezet, kan het aantal waarnemingen ook in een tijd waarin weinig wordt gevlogen weer worden vergroot, zo is het idee. Van de IATA zijn ongeveer 290 luchtvaartmaatschappijen lid, dus uitbreiding is goed mogelijk.

Het gemis van de waarnemingen en de invloed daarvan op de kwaliteit van de weerverwachtingen was vooral het afgelopen voorjaar duidelijk te merken. Zo werd bewolking op vlieghoogte niet altijd goed door de modellen gerepresenteerd. Het gebeurde meerdere malen dat dikke lagen met sluierbewolking, zoals die door computermodellen werden berekend, er in werkelijkheid niet of nauwelijks waren. Later in het jaar speelde dit minder, omdat satellieten het gemis aan waarnemingen uit vliegtuigen compenseerden.

Reinout van den BornChef Redactie