Vliegtuig vestigt wereldrecord op route New York naar Londen
Een vliegtuig van British Airways vestigde zondag een wereldrecord op de route tussen New York en Londen. Het ‘gewone’ burgervliegtuig deed er slechts 4 uur en 56 minuten over om de oversteek van New York naar Londen te maken. Nog nooit eerder was een normaal vliegtuig op die route zo snel geweest. Het scheelde 80 minuten met het oorspronkelijke schema.Tijdens delen van de vlucht vloog het vliegtuig met een snelheid van ruim meer dan 1300 kilometer per uur, waar rond 900 kilometer per uur normaal is. De sterke straalstroom was de ‘boosdoener’. Met een rugwind van meer dan 400 kilometer per uur kon het vliegtuig lekker tempo maken.
Hoogste versnelling
De hoogste versnelling, waarin het weer zich nu bevindt, levert allerlei bijzondere randverschijnselen op. De storm van gisteren was er daar natuurlijk een van, maar ook de vele wind van vandaag en morgen, het snelle vliegen vanuit de Verenigde Staten, en de koude lucht die met een noodgang op Nederland afkomt, helemaal vanuit het noorden van Canada, hebben ermee te maken.
Niet druk
Normaal maken we ons niet zo druk over koude lucht, die aan de oostkust van Canada de oceaan op stroomt. Niet alleen is het namelijk ver weg, ook is de duizenden kilometers brede oceaan dusdanig warm dat er van het oorspronkelijke koude van de lucht niets meer over is als hij bij ons aankomt. Op de kaartjes die de sneeuwbedekking van het noordelijk halfrond tijdens de winter aangeven, zie je het ook mooi. Daar waar er nu vrijwel overal op het noordelijk halfrond boven de 40ste breedtegraad sneeuw ligt, is Europa de groene uitzondering. En dat is bijna altijd zo. De oorzaak is dat de in onze omgeving meest westelijke of zuidwestelijke wind altijd van die warme oceaan komt.
Nu bijzonder
Maar nu is er iets bijzonders aan de hand. Het waait zo hard boven de Oceaan, zowel aan het zeeoppervlak als hogerop in de atmosfeer dat de koude Canadese lucht nog niet helemaal op temperatuur is, als hij in Europa aankomt. Zeker niet op enig hoogte in de atmosfeer. We merken dat op verschillende manieren. Hoewel het gisteren een bijzonder zachte dag was, met temperaturen tussen 11 en 13 graden, kwam het in de buienlijn die bij het koufront hoorde op veel plaatsen toch tot hagel en op de Waddeneilanden zelfs tot natte sneeuw. Tijdens zo’n natte sneeuwbui daalde de temperatuur gisteravond op Terschelling in razend tempo even tot rond 4 graden. Op de meeste andere plaatsen wezen de thermometers op datzelfde moment 11 of 12 graden aan.
Weinig vocht
We merken het ook op een andere manier. De koude lucht die in Canada de oceaan op gaat, bevat maar weinig vocht. Nu wordt er tijdens de overtocht boven het dampende water weer heel wat vocht opgepikt, maar niet voldoende om de lucht hier al echt vochtig te laten zijn. Ook al waaide de wind bij ons vanochtend bij voorbeeld overal van zee, op sommige plekken was de luchtvochtigheid toch maar ongeveer 50 procent. Morgen en ook woensdag lijkt de lucht nog wat droger te worden. Terwijl de thermometers dan 7 graden aanwijzen, is het voor het gevoel buiten de deur een stuk kouder. Doordat de lucht zo droog is en door de sterke wind die er nog steeds waait.
Winterse buien
Nog een gevolg is dat de buien, die ontstaan, de komende twee dagen steeds vaker met hagel en natte sneeuw gepaard zullen gaan, zoals nu boven vrijwel de gehele breedte van de oceaan ook al het geval is en bij voorbeeld op de Britse eilanden. En dat terwijl de temperaturen, zoals we die bij ons op leefhoogte voelen, daar niet meteen aanleiding toe te geven. Op iets grotere hoogte in de atmosfeer is het wel flink kouder. Op ongeveer 1500 meter hoogte bij voorbeeld worden de komende dagen temperaturen rond -6 graden verwacht en op 5 kilometer hoogte gaat het af en toe zelfs 40 graden vriezen. Vooral daar merk je goed dat het om lucht gaat die toch echt uit het ijskoude noorden van Canada afkomstig is.
Interessant weerbeeld
Het weerbeeld morgen en woensdag is dan ook interessant. Stapelwolken en de zon wisselen elkaar af, vooral in het noorden en oosten komen een paar buien tot ontwikkeling en – ook al lijken de temperaturen er een beetje hoog voor – die kunnen gemakkelijk met hagel en natte sneeuw gepaard gaan. Omdat de lucht hoog in de atmosfeer koud is en onderin (bij ons) vrij droog. Het beteken dat de temperatuurverschillen van plek tot plek groot kunnen zijn. Daar waar een flinke winterse bui valt kan het zomaar even tot 2 graden afkoelen, terwijl de thermometer in het zonnetje tussen de buien door ook weer snel tot 7 of 8 graden kan oplopen. Meerdere seizoenen in een dag dus.