Europa’s langste ijsweg

Advertentie
Mijn weer

beta-teaser

  • Tussen het vasteland van Estland en het eiland Hiiumaa bevindt zich momenteel de langste ijsweg van Europa. De 'weg' strekt zich uit over maarliefst 26 kilometer!

    Veel mensen kennen de 'iceroads' uit de bekende Amerikaanse televisie series. In Alaska en Canada is het fenomeen veel bekender. Foto: Earthview.

    Na 1 of 2 minuten mag de 'volgende' auto pas het ijs op. Dit om te voorkomen dat het ijs breekt. Foto: Nelsonwater.

    In de winter van 1929 kon er in Nederland ook per auto van Zwijndrecht naar Dordrecht gereden worden over de bevroren Merwede. Bron: Winters van Toen.

    Een enkeling durfde het toen zelfs aan om per motor de oversteek te maken. Bron: Winters van Toen.

    Op de Gouwzee bij Marken kon ook niet meer gewoon gevaren worden. Hier ging men toen over op ijszeilen. Bron: Winters van Toen.

  • Europa’s langste ijsweg
    19.02.2011 12:25

    In Alaska en Canada is het fenomeen al jaren bekend, een snelweg over het ijs. Op diverse televisiezenders worden zelfs speciale programma’s uitgezonden over grote trucks die met een enorme snelheid over een bevroren meer of zee (lees: ijsweg) rijden. In Europa is het minder bekend, maar in Scandinavië en de Baltische Staten worden bevroren zeeën onder de juiste omstandigheden ook wel eens opengesteld voor het verkeer. In het noorden van Europa is het momenteel bitterkoud met overdag op veel plaatsen strenge tot zeer strenge vorst, plaatselijk tot -25 graden. De Oostzee, maar ook de Baltische Zee, de Finse Golf en de Golf van Riga waren deze winter al grotendeels bevroren, maar de ijslaag wordt met de dag dikker en bij een dikte van meer dan 25 centimeter, het liefst 30 centimeter geven de autoriteiten soms groen licht om een ijsweg in te stellen.

    • Advertentie

    In Estland is dat deze week gebeurd en daar bevindt zich momenteel de langste snelweg op ijs van Europa. De ijsweg telt maarliefst 26 kilometer en verbindt het vasteland van Estland met één van de eilanden voor de westkust van het land, Hiiumaa. Normaal gesproken is dit eiland alleen bereikbaar per boot, maar nu kan de reis dus ook per auto afgelegd worden.

    Het is niet de eerste keer dat deze ijsweg in gebruik is genomen. In jaren dat de winter koud genoeg is om het zeewater dermate te bevriezen dat hij auto’s kan tillen, wordt in overleg met de lokale autoriteiten gekeken naar de mogelijkheid. Zodra het ijs dik genoeg wordt bevonden, volgt een grootse opening waar veel Estlanders op af komen. Een bezoekje aan het eiland duurt met de boot ongeveer 2,5 uur en met de auto ben je er nu in een half uur. Ook kan men momenteel per auto van het eiland Hiiumaa naar het nabij gelegen eiland Saaremaa. Deze ijsweg is echter iets minder lang; 17 kilometer.

    Veiligheid
    De veiligheid van de mensen staat natuurlijk voorop en zodra er gevaar lijkt te dreigen, wordt de ijsweg per direct gesloten. Er wordt ook 24 uur per dag bewaakt en één van de belangrijkste regels is dat er pas na 1 of 2 minuten een ‘volgende’ auto op het ijs gelaten wordt en dat tussen bepaalde tijden dat de ‘brug’ is opengesteld voor verkeer.  Dit om te voorkomen dat auto’s te dicht op elkaar komen te rijden en het ijs het daardoor begeeft.

    Temperatuur
    Je zou denken dat er met de vrieskou die er op dit moment heerst weinig tot geen gevaar voor de ijsweg op de loer ligt. Toch is het niet alleen warmere lucht die voor uiteindelijke sluiting van de ijsweg kan zorgen, ook extreme kou vormt een gevaar voor de ‘alternatieve’ snelweg. Door de extreme kou kunnen er namelijk gemakkelijk scheuren in het ijs komen, waardoor de veiligheid van de automobilisten niet meer gewaarborgd kan worden.

    11 dagen vorig jaar
    Niet alleen dit jaar werd de ‘ijsbrug’, zoals vele Estlanders de weg noemen, geopend. Vorig jaar gebeurde hetzelfde, maar toen hield de brug het ‘slechts’ 11 dagen vol. Hoe lang de snelweg dit jaar open kan blijven is dus natuurlijk de grote vraag. In ieder geval blijft het er komende week nog 15 tot 20 graden vriezen, maar vanaf 25 februari lijkt geleidelijk zachte lucht binnen te sijpelen, waardoor de temperatuur overdag nog maar net onder het vriespunt uitkomt. Op het eiland Hiiumaa stijgt het kwik dan alweer tot iets boven nul.

    In Nederland
    Ook in Nederland is het ooit voorgekomen dat men te voet of met de auto of motor over het ijs kon rijden. Een bekend voorbeeld was de bevroren Merwede in de zeer koude winter van 1929, waarover je van Zwijndrecht naar Dordrecht kon rijden. Ook was het dat jaar mogelijk om per auto van Monnikendam naar Marken te rijden. Inmiddels is het alweer tientallen jaren geleden dat dit voor is gekomen in ons land.

    Bronnen: Meteo Consult, Terra Daily, Hiiumaa.ee, boek ‘Winters van toen’

    Beoordeel dit verhaal en/of stuur een reactie.
Stuur deze pagina naar een vriend

Volg MeteoConsult op Twitter

De websites van MeteoGroup maken gebruik van Cookies. Voor meer informatie klik hier.