Grootste containerschip ter wereld naar Rotterdam

Vrijdag loopt het schip de haven binnen. Meteo Consult levert aan boord het weerrouteringssyteem.

Het grootste containerschip ter wereld, de nog maar net in de vaart genomen Mærsk Mc-Kinney Møller, komt aanstaande vrijdag op zijn maidentrip tussen Azie en Europa naar de haven van Rotterdam en wordt daar met een speciaal programma ontvangen.

Het is een bijzonder schip dat veel efficienter, energiezuiniger en milieuvriendelijker vaart dan andere containerschepen. Per container wordt de CO2-uitstoot met ongeveer 50 procent teruggebracht. En: MeteoGroup (waar Meteo Consult een onderdeel van is) is de leverancier van het aan boord gebruikte weerrouteringssysteem SPOS (Ship Performance Optimisation System).

18.000 containers
Het nieuwe containerschip van Maersk, waarin en -op 18.000 containers passen, gaat een lijndienst varen tussen Azie en Europa en doet onderweg diverse havens aan. De reis van nu is de eerste en daarom zal het vrijdag ook voor de eerste keer zijn dat de Mærsk Mc-Kinney Møller de Rotterdamse haven binnenloopt. Ter gelegenheid van dit bijzondere moment is een speciaal programma opgezet, met onder meer video en muziek onder begeleiding van Sebastiaan Labrie, waarvoor belangstellenden zich via de Facebookpagina van Maersk kunnen opgeven.

SPOS
SPOS is een weerrouteringssysteem dat bij Meteo Consult is ontworpen om de prestaties van schepen te verbeteren en de veiligheid ervan, de lading en de bemanning te waarborgen. Met SPOS kan de kapitein van de Mærsk Mc-Kinney Møller de route tijdens zijn reis optimaliseren, waarbij rekening wordt gehouden met de actuele en verwachte omstandigheden op zee (wind, golfhoogte en deining, maar ook stromingen en andere weerselementen) en met specifieke kenmerken van het schip zelf (zoals ideale snelheid en brandstofgebruik). Belangrijke voordelen van het gebruik van SPOS zijn dat schepen, terwijl ze zo efficient mogelijk varen, brandstof kunnen besparen en op die manier minder milieubelastend zijn. Ook kan de kapitein met SPOS zijn aankomsttijd precies berekenen en op die manier op tijd in Rotterdam aanmeren.

SPOS wordt veel gebruikt
Sinds de introductie van SPOS, alweer meer dan 15 jaar geleden, zijn steeds meer zeeschepen op het gebruik ervan overgegaan. Het zijn er nu al meer dan drieduizend en ze varen echt overal op aarde. Alleen al bij Maersk varen honderden schepen met aan boord SPOS-software van MeteoGoup.

Bronnen: Meteo Consult, Maersk.