De Sint zeeziek?

De pakjesboot heeft het op dit moment zwaar op zijn weg naar Nederland. Hoe gaat de tocht verder?

Windkracht 8, woeste golven van 5 meter, venijnige buien én Sint en zijn pieten op een gedateerde pakjesboot. Op dit moment proberen ze met man en macht de zee te bedwingen op weg naar Nederland waar ze over een klein weekje, zaterdag 17 november, in de haven aanmeren, om de Nederlandse kindertjes te verblijden met pepernoten, chocola, marsepein en allerlei cadeaus. Maar gaan ze het wel redden om op tijd te komen met dat woeste weer rondom Portugal en Spanje? Gelukkig heeft de Sint regelmatig contact onze nautische afdeling van Meteo Consult, die de pakjesboot nauwlettend in de gaten houdt.

Wekenlang voordat de boottocht was ingepland had Meteo Consult al contact met navigatiepiet. Een dergelijke lange tocht over de Oceaan is natuurlijk niet niks en het is van levensbelang dat de Sint, de pieten, Amerigo het paard en de pakjes ongeschonden en op tijd onze haven binnenvaren. Wat zij qua weerbeeld te horen kregen was helaas behoorlijk zorgwerkend, het eerste deel van de tocht zou namelijk verre van kalm gaan verlopen.

De vaarroute
Sinterklaas woont weliswaar in Madrid, maar de boot staat in Zuid-Spanje “geparkeerd”, in een haven in de straat van Gibraltar. Om naar Nederland te varen moet hij westwaarts de Atlantische Oceaan op, om noordwaarts langs Portugal de golven bedwingen. Over de Golf van Biskaje, om Bretagne heen komt de pakjesboot uiteindelijk via het Kanaal in rustiger vaarwater terecht en via Rotterdam varen ze vervolgens Nederland binnen. 

Bikkels op zee
Maar op dit moment bevinden ze zich nog voor de zuidwestkust van Portugal en is het bikkelen geblazen! Een actief lagedrukgebied dat met zijn kern zo ongeveer boven de straat van Gibraltar ligt, zorgt in deze omgeving namelijk voor onstuimig weer en dit blijft nog even zo de komende uren. Windkracht 7 tot 8 staat er nu langs de gehele Portugese westkust met golven die rondom de 5 meter zitten. Nou hadden we bij Meteo Consult vernomen dat de Sint en vrij sterke maag had en goede zeebenen, maar er zijn ook zat Pieten die zich op dit moment behoorlijk zeeziek voelen. En daarbij is de boot natuurlijk ook niet meer de nieuwste.

Weersverbetering en deining
Gelukkig gaat het weer wel verbeteren. Vanaf maandag breidt een hogedrukgebied zich vanaf de Oceaan uit in de richting van Frankrijk en terwijl de pakjesboot langzaam noordwaarts vaart, reist dit hogedrukgebied mee. De wind neemt af en het wordt droog op de route naar Nederland. Toch ben je op zee nog afhankelijk van een andere factor, namelijk deining. Zeedeining is een ander begrip dan golven die ontstaan door de wind in de directe omgeving. Windgolven volgen elkaar vrij snel op, als een direct gevolg van de wind, terwijl een golf ontstaan door deining vaak van ver komt, uit een totaal ander gebied. Daarbij is een deininggolf langer dan een windgolf. Tussen twee golven in zit dus een grotere afstand.

Eigenlijk zijn deiningsgolven oude windgolven. Ze ontstaan in een gebied waar het even flink waait. Met de windrichting mee krijgen ze een zwieper een bepaalde kant op waarbij ze het het oorspronkelijke gebied verlaten en een gebied kunnen binnentreden, enkele honderde kilometers verderop, met een geheel andere weerregime. Op hun weg vlakke ze langzaam af en worden ze langer. Hierdoor zie je dus regelmatig dat je op zee, ondanks rustig weer, toch behoorlijke golven hebt. En precies deze deininggolven, in dit geval veroorzaakt door een windveld verder noordwestelijk de Oceaan op, zorgen ervoor dat de pakjesboot op weg naar Nederland, ondanks het rustige weer vanaf maandag, de boot nog steeds behoorlijk op en neer laten deinen.  

Kiest de Sint voor veilig of snel? 

Dichterbij de kust zijn de golven minder hoog, dus de Sint zou er ter hoogte van de Golf van Biskaje kan de Sint voor kiezen om dichter langs de kust te varen met hier dus meer comfort, maar het is wel een omweg. Aan de andere kant is er de rechte streep richting het kanaal die een stuk sneller is, maar ook een stuk ruiger. Gelukkig is het hierbij wel droog met behoorlijk wat zon.

Rustiger in het Kanaal
In het Kanaal, waar de pakjesboot, als alles meezit, zo rond donderdagavond aankomt, wordt het zeewater vlakker, maar midden in het hogedrukgebied met nauwelijks wind tussen Engeland en Frankrijk in, kunnen mistvelden vooral ‘s nachts het zicht belemmeren. In de nacht naar zaterdag, als de pakjesboot zich alweer op de Nederlandse binnenwateren bevindt, berekenen de laatste weermodellen hooguit wat nevel. Dit zou betekenen dat na een aantal dagen met een grijze start in Nederland, de Sint en zijn pieten op zaterdag 17 november droog en zonnig de haven binnenvaren. Zie ginds komt de stoomboot…..eind goed al goed!

 

bron: Meteo Consult

uitsnede voorpagina: Willy Bonnink