Luchtvaartweerbericht

Donderdag nam Harry Otten het certificaat voor levering van weersinformatie voor de luchtvaartsector in ontvangst.

Onze samenleving wordt steeds meer afhankelijk van het weer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de vraag naar begrijpbare, maar vooral betrouwbare weersinformatie toeneemt. Tijdens een vorstperiode komt de bouw grotendeels stil te liggen en bij stevige neerslag of wat lichte sneeuw staan de snelwegen in ons land vaak helemaal vast. Ook de scheepvaart, de gladheidbestrijding en de luchtvaart zijn sterk afhankelijk van de atmosferische omstandigheden.

Zo’n 15 jaar geleden mochten alleen de nationale weerdiensten van Nederland en Groot-Brittannië weersverwachtingen opstellen voor de scheepvaart en de diverse olieplatforms op de Noordzee. Inmiddels is de markt geprivatiseerd en is niet alleen de prijs van de verwachtingen gezakt, ook is de kwaliteit van de verwachtingen verbeterd. Deze ontwikkeling hebben we ook gezien in de gladheidbestrijding. Als privaat weerbedrijf is Meteo Consult niet alleen actief in de media, maar ook in de bouw, offshore en gladheidbestrijding. Met de uitreiking van het certificaat voor dienstverlening aan de luchtvaartsector, zal Meteo Consult ook deze markt gaan voorzien van betrouwbare weersinformatie.

Voor de luchtvaartsector is het weer waarschijnlijk de meest belangrijke factor. Het weer speelt zich af in de onderste laag van de atmosfeer, en dat is precies het domein van al het luchtverkeer. Het is dan ook logisch dat er al heel lang een band is tussen de verschillende weerdiensten en de luchtvaartsector. Onweersbuien probeert men te omzeilen en om brandstof te besparen lift men bij intercontinentale vluchten op weg van de VS naar Europa vaak mee met de straalstroom (een zone waar de westenwinden het sterkst zijn). De piloot heeft voor zijn vlucht uitvoerig contact met de meteoroloog.

Luchtvaartmeteorologie is bij Meteo Consult in goede handen. Veel meteorologen zijn werkzaam geweest bij de Luchtmacht en weten dus alles af van thermiek, ijsafzetting en valwinden. In de tijd dat deze meteorologen werkzaam zijn bij Meteo Consult, en zich bezighouden met het opstellen van weersverwachtingen voor Nederland en de rest van de wereld, is deze kennis absoluut niet verloren gegaan. Voor de Shell worden constant LAF-verwachtingen gemaakt. Dit zijn de zogenaamde Local Area Forecasts. Deze verwachtingen worden speciaal gemaakt voor alle helikoptervluchten naar de diverse olieplatforms op de Noordzee en Noorse zee. Ze bevatten informatie over wind, zicht, wolkenhoogte en ijsafzetting.

De weersverwachting is niet alleen voor de continentale en intercontinentale vliegtuigen, ook de kleine luchtvaart is verplicht om zich op de hoogte te stellen van de atmosferische ontwikkelingen. Hierbij moeten we denken aan sportvliegers, zweefvliegers en ballonvaarders. Vanaf nu kunnen ze dus kiezen bij wie ze de weersinformatie inwinnen.

Het certificaat werd donderdag 27 september door Kees van Kleef van de inspectie verkeer en waterstaat (Unit Manager Inspecteren) overhandigd aan algemeen directeur Harry Otten van Meteo Consult. Het eerder uitgegeven persbericht kunt u hier lezen.